Min svaghet – vår konflikt

Varje rollperson bör som tidigare etablerats ha en svaghet eller ett oönskat karaktärsdrag. Då pratar vi alltså om ett karaktärsdrag som är oönskat av spelaren och inte nödvändigtvis av rollpersonen. Rollpersonen är nog inte ens helt medveten om det, eller så är hen maktlös över sin egen svaghet och kan inte rå för det. Det här är en fantastisk källa för drama och konflikt!

När jag spelar rollspel är jag alltid på jakt efter intressanta konfliktytor – ämnen, områden och åsikter som kan skapa en konflikt mellan rollpersonerna. Då snackar vi inte konflikter i stil med att puckla på stadsvakten eller ett gäng gobliner, utan gräl mellan rollpersonerna som kan leda till intressant karaktärsutveckling (ni vet ju redan att jag är en sucker för just karaktärsutveckling, exempel här och här). Ett sätt att identifiera konfliktytor är att leta efter åsikter, övertygelser eller världsåskådningar som de andra rollpersonerna har och som din rollperson inte håller med om. När vi spela The Laundry i Svartviken Rollspelspodd var en rollperson övertygad om vikten att följa det byråkratiska systemet medan en annan tyckte det var ett slöseri med tid. Perfekt! Konfliktyta! Men det är inte den sortens konflikter jag vill prata om nu. Jag vill prata om konflikter som uppstår från min rollpersons svaghet.

Vi skapar ett exempel. Säg hej till Robin. Han är drogberoende. Problemet är inte att han tar droger, utan att han är redo att offra nästan vad som helst för att få tag på dem – inklusive sina vänner, sina pengar och allt annat han har till hands. Det är hans svaghet. Det första – och kanske viktigaste – att inse när du vill starta en konflikt med grund i din rollpersons svaghet är att konflikten måste leda till negativa konsekvenser för din rollperson. Det är kanske mycket att begära ibland. Vi spelar ju ofta rollspel för att vinna. Spöa monster, rädda världen, få prinsessan och allt det där. Men karaktärsutveckling handlar inte om att vinna – det handlar om att komma till insikt. Och för att komma till insikt måste man först bli medveten om sina svagheter. Det enklaste och bästa sättet att göra det är att låta rollpersonens svaghet få negativa konsekvenser för rollpersonen.

Konfliktytan vi har att röra oss med nu är att Robin om och om igen ställer till det för sig själv och sina närstående (jag har ett inlägg om rollpersonens svaghet och dess konsekvenser för rollpersonen och dennes omgivning under planering) på grund av sin svaghet. Han har lurat sina vänner och satt dem i jobbiga och pinsamma situationer. Han har spenderat typ alla sina egna pengar på knark och stulit från de övriga rollpersonerna för att ha råd med mer.

Vi tar en paus. Innan vi fortsätter behöver vi prata om en grej. Vi behöver prata om varför Robin och Robins spelare utsätter de andra rollpersonerna (och spelarna) för det här. Varför sätter han dem i jobbiga situationer och tar deras pengar? Det är inte för att Robins spelare tycker det är kul och för att han vill jävlas med de andra. Om du gör sånt av den anledningen är du en dålig medspelare och bör fundera på varför du aktivt förstör för dina vänner runt bordet. Skämmes! Nej, anledningen till att Robin gör det här är för att spelaren vill sätta Robin i en sån situation att han inte kan fortsätta. Hans svaghet måste försätta honom i en ohållbar situation som gör att han tvingas inse att han har ett problem. Robin gör inte all skit för att spelaren tycker det är kul – han gör det för att spelaren vill att han ska sluta, även om Robin själv inte vill det. Är ni med på det? Bra. Då kan vi fortsätta.

Så Robin har spenderat alla sina pengar och satt sina vänner i knipa igen. Bägaren är full och Robins senaste handling fick den att rinna över. En konflikt uppstår. Rollpersonen som Robin nyss fuckat över genom att lämna hennes adress till langaren som skulle komma förbi och inkassera skulden konfronterar Robin över hans skitiga beteende. Eller ännu bättre – Robin kommer hem till sin vän och hittar henne blåslagen eftersom hon inte kunnat betala Robins skulder. Robins agerande har fått direkta och stora konsekvenser för någon i hans närhet. Och det är helt och hållet hans fel. Jag kan försäkra er om att det här leder till en konflikt mellan rollpersonerna. Och att Robin troligtvis åtminstone börjar inse att han har problem och att det är hans vänner som hamnar i skiten över det i slutändan.

Det hela blev lite rörigare än vad jag hade hoppats på när jag började skriva. Men jag hoppas ändå det är förståeligt och att det finns något vettigt att hämta från texten.

Som avslutning vill jag bara säga följande: omfamna era rollpersoners svagheter. Det är ofta det som gör dem mest intressanta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *