Kwarnberg Spel släpper Gudasaga

För två veckor sedan, närmare bestämt söndagen den 7/10, föreslog jag för Lucas från Fummelpodden att vi borde skriva ett rollspel tillsammans. Jag lyssnade vid den tiden på ljudboken Norse Mythology av Neil Gaiman och det var när jag stannade till med bilen hemma jag kände ett plötsligt inflöde av inspiration – de gamla gudasagornas berättelsestruktur vore perfekt för ett enklare rollspel! Så där satt jag i bilen och skrev ner förslag på regler i anteckningsappen på min telefon. De var väldigt enkla. Du har någonting du är riktigt bra på och när du använder den förmågan lyckas du automatiskt. Sedan har du andra kompetenser som ger dig bonus i fallande skala. Spelarna kan sabotera eller hjälpa varandra, och det finns ett moment av tävlan i spelet, trots att man strävar efter att uppnå samma gemensamma mål. Grundidén och visionen har funnits där hela tiden även om delar av hur reglerna har förändrats och förfinats under arbetets gång.

Så snart jag hade ett första utkast på regler började jag fundera på om jag ville skriva spelet tillsammans med någon. Jag och Lucas hade pratat lite tidigare och idén om ett eventuellt samarbete någon gång i framtiden hade nämnts i förbifarten då och då. Så jag tänkte att det här kanske vore det perfekta tillfället att slå slag saken. Han svalde min idé och pitch med hull och hår, och vi satte omedelbart igång arbetet.

Vi arbetade intensivt i två eller tre dagar tills vi hade ett första utkast på spelet. Det var ungefär här vi började prata om att göra en kickstarter av det, och det var i samma veva någon föreslog att spelet skulle släppas via Kwarnberg Spel. Och så blev det. Så Gudasaga blir Kwarnberg Spels första släppta spel. Fantastiskt roligt!

Så håll ögonen öppna efter kickstartern som drar igång inom några veckor. På Gudasagas facebooksida kan du få nyheter löpande om spelets utveckling, rapporter från speltest, smygtittar på material från spelet, och mycket mer. Om du vill testa spelet innan kickstartern ens drar igång kommer det också finnas möjlighet till det. Vi söker grupper som vill speltesta Gudasaga för att vi ska få en så god bild som möjligt av vad i spelet som behöver uppdateras, förtydligas eller ändras för att uppnå en så bra spelupplevelse som möjligt.

Spelmotorn vi använder blir ju då egenutvecklad, men till skillnad från de andra spelmotorerna jag använder har den ett namn. Vi kallar den StoryTale Engine. Det är en extremt enkel motor med stora möjligheter. Fokus ligger på berättelsen. Det dröjde inte länge innan jag blev nyfiken på att testa motorn i andra genrer än gudasagor. Exakt vilka lämnar jag osagt för tillfället. Vi har bestämt oss för att göra StoryTale Engine tillgänglig under CC-licens så att också andra får möjlighet att använda den om de så önskar. Licensen i fråga är cc-by-sa 4.0.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *