Rädslor och övertygelser

Jag må vara på jobbresa i Rwanda, men det betyder inte att jag inte tänker på rollspel. Så här kommer ett inlägg skrivet i den minst sagt behagliga värmen i Kigali.

Jag är väldigt förtjust i spel som uppmuntrar och förenklar för spelarna att gestalta sina rollpersoner, och som också i reglerna uppmuntrar till och förenklar karaktärsutveckling. Detta är något jag försöker ta tillvara på i Skrômt. I nuläget använder jag två huvudsakliga metoder – rädslor och övertygelser.

Vad fruktar du?
Alla fruktar något. Nu pratar jag inte om fobier, utan om djupare rädslor än så. Rädslor du själv kanske har svårt att sätta fingret på. Rädsla för att bli övergiven, att göra bort sig, att inte räcka till, att visa känslor. Varje rollperson i Skrômt har en rädsla av det slaget. Den används dels för att hjälpa spelaren få ett grepp om vem rollpersonen är, men också för att få erfarenhetspoäng. En spelare som använder rollpersonens rädsla och på något sätt gestaltar den i spel (oavsett om det rör sig om att kämpa emot den eller ge in för den, eller att den på annat sätt påverkar rollpersonens handlingar) får ett erfarenhetspoäng. Rädslan är också ett hjälpmedel för spelaren för att utveckla rollpersonen och skapa en ark. Att övervinna sina rädslor är ett utmärkt verktyg för karaktärsutveckling.

Jag funderar också på att ge rädslan en mer regelmekanisk effekt, men vet inte hur det ska göras än.

Vad tror du på?
Övertygelser beskriver något rollpersonen tror på. En världsuppfattning hon är övertygad om är sann. Övertygelsen skrivs som en påstående om världen. Naturen är god. Teknisk utveckling är alltid till det bättre. Människor är egoistiska. Jag missunnas alltid. Jag är överlägsen alla andra. Övertygelsen kan vara positiv eller negativ i sin natur. Liksom rädslan är tanken att övertygelsen ska hjälpa spelaren gestalta sin rollperson. I situationer där spelaren är osäker hur rollpersonen bör reagera bör han kolla både rädslan och övertygelsen och se om de kan vara till hjälp.

Övertygelsen kan också vara en del av karaktärsurvecklingen. Att starta med en negativ övertygelse (”Män är överlägsna kvinnor”) kan ge bra grund för spelaren att försöka få rollpersonen utvecklas åt ett annat håll. I situationer där en rollperson antingen låter sina handlingar styras av övertygelsen, eller om hon aktivt försöker arbeta för att byta övertygelse, är grund för att få erfarenhetspoäng. Dessutom kan spelaren, en gång per spelmöte, slå om ett fritt antal tärningar.

Övertygelser är också ett verktyg för spelledaren för att bygga scener. Den kan och bör användas för att sätta rollpersoner i situationer som utmanar deras övertygelse. På så sätt blir de val rollpersonen ställs inför personliga och betydelsefulla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *